Monday, May 28, 2012

Novel (18) Kau jodoh aku, Tapi aku Cinta Kau( Episod 18)

Views


EPISOD 18




“ Mama mahu kamu ceraikan dia!” ayat itu bergema- gema di minda Zul Hakimi.  Ayat itu menari – nari di mindanya kini. Cerai?..Aduh, kenapa mama? Kenapa? Mama Zul rasa lain bila dia tak ada mama. Zul rasa kosong.  Benarkah Zul boleh hidup tanpa dia Mama? Adakah ini cinta? Benarkah? Tak mungkin aku jatuh hati dengan Ija.tak mungkin…

Aduh..pening kepala Zul Hakimi mengenangkan semuanya.  tak mungkin aku cintakan Ija, dia mahu memusnahkan hidup Ija.Bukan mencintainya?

“ ehh, Zul..ko kenapa lain macam sahaja hari ini?” ungkap Man.

“ ehh..Man.bila ko masuk ni? tak sedar pun?’

Zul Hakimi mula membetulkan duduknya.

“ tak ada apa-apalah.aku penat je ni.”

“ penat? Bukan ko bercuti seminggu lebih.penat lagi? aii..pelik ni? tapikan Zul,aku rasa ko tak payah nak tipu aku la..aku kenal ko sejak dulu lagi. kau ada masalah kan?”

Man ini memang boleh membaca fikiranku. Entah Man ni ada saka ke apa!.

“ mana ada”

“ eleh, aku kenal ko la..pasal mama kau kan? Kau tahu tak muka kau ini lagi stress daripada masa Mama kau ,suruh kau kahwin dengan Ija. “

“ hmmm..memang masalah dengan Ija pun..”

Man mula buat muka penuh semangat. Penuh rasa ingin tahu terpancar di wajahnya. Sesaat kemudian dia mula bersuara.

“ kenapa, mama kau nak suruh Ija mengandungkan cucu dia ke?” Gelakkan Man makin kuat.

Macam mana nak dapat cucu kalau mama nak suruh aku lepaskan dia desis Zul Hakimi.

“ mama aku, nak kan cucu apanya. Mama aku suruh aku lepaskan dia. Pening kepala aku?”

Zul Hakimi mula meraut wajahnya. Serabut.

Man masih memandang tepat ke anak mata Zul Hakimi. Seketika kemudian, dia ketawa.penuh isi ruang pejabat ZUl Hakimi dengan gema gelakannya.

“ itu la masalah kau?” soal Man berulang kali.

Ishh..Man ni pun tak payah la ulang banyak kali. Zul Hakimi menjawab soalan Man dengan anggukkan sahaja.

“ cerai?!..la bukan sebelum kau kahwin, kau kata nak lepaskan dia?. So, baru 8 bulan kau kahwin 

Mama kau suruh kau lepaskan Ija.elok la tu. Ija pun boleh mulakan hidup baru dengan lelaki baru. Untung – untung lepas dia habis edah aku boleh kahwin dengan dia”

Man berseloroh.

“ Man, aku bukan main- main la..aku serius ni. Mama nak aku lepaskan dia sebelum aku bernikah dengan Zura. Aku risau ini?”

Zul Hakimi mula memegang Butang lengan baju kemeja purple lembutnya. Di sentuh- sentuh.

“ risau? Kau risau kan apa? “

“ aku..aku..risau aku tak boleh hidup tanpa dia?”

Gelakan Man makin galak dari sebelum ini.  Gelakan dia menyebabkan zUl Hakimi membara.

“ tanpa siapa? Ija? … kau cinta kan Ija kan? Betul tak?”

“ apa kau merepek ni, Man..aku Cintakan Ija? Merepek !Kau kerat jari aku ni la Man!...ingat tak aku pernah cakap dekat kau, aku hanya mahu memusnakan hidup dia sahaja. bukan mahu apa-apapun.”
Man mula menekan-nekan jejari tangannya.

“ aduh..kawan aku ni, tak payah la kau nak berdalih lagi Zul.sebenarnya kau cintakan dia kan? Kau tak boleh hidup tanpa dia kan?. Baik biar aku cakap dengan kau.. Ija tu berjuta- juta kali ganda baiknya dari Zura tu. “

Benarkan aku mencintai Ija? Arghh..tak mungkin..tapi kenapa bila aku melihat dia tersenyum dengan Syafiq sudah membuatkan hatinya berasa sesuatu. Arghh..ija kau ni membuatkan aku nanar!.

p/s: jemput baca...

2 comments:

  1. pendek entry kali ni... apa pun best..

    ReplyDelete
  2. yap pendek..idea xbnyak skrg nie..huhuhu..nxt entry insyaAllah sy akn pnjangkn skit..

    ReplyDelete

Semua entry disini adalah hak milik nanyadila kecuali yang dinyatakan bukan hasil daripada pembebel blog ini.