Saturday, May 5, 2012

Novel (16), kau jodoh aku, tapi aku cinta kau! (episod 16)

Views


BAB 16
Kau jodoh aku, tapi aku cinta kau!




Pergelangan tanganku direntap kasar. Sakit!. Lantas tubuhku di tolak ke arah dinding rumah emak. Ni, Zul Hakimi mahu buat perangai lagilah ni. tak de lain dah ni. ini mesti ada yang tak kena dalam hati dia nie. Sudahlah kalau perangainya mengalahkan orang meroyan.

“ sakit, encik.lepaskan saya. Sakit!” Ija mula mendesah.

“ kenapa?” anak matanya makin membulat. Matanya mula memerah
.
Mesti ada aku buat salah nie. Otak Ija mula berputar.cuba mengigati segala cerita sebelum ini. Hmm..macam tak pernah jumpa je kesalahannya. Betul ke?

“ apa salah saya?” ija mula menyoal.

“ apa salah , kau?. Boleh kau Tanya pulak apa salah kau.?” . nada ketawa kedengaran.

Cengakam tanganku makin kejap. Tangan kiriku mula memegang jari milik Zul Hakimi. Sakit, dan aku sediri sudah tidak tahan.

“ lain kali, ingat jangan cuba nak mengatal dengan mana- mana jantan pun. Aku tak suka!” tegas. Bagaikan satu arahan. Bagaikan seorang askar memberi  arahan.

Mengatal? Mengatal dengan siapa? Bila masa pulak aku mengatal?kot ye pun aku duduk dengan dia je pun sepanjang hari ini. Ada ke aku mengatal dengan dia? Aduh!, rungsing aku dengan sikap Zul Hakimi ni.

“ kau senyap tu, kenapa? Sudah bisu, dah habis air liur untuk bercakap.” Sergahannya makin kuat.


Harap- harap mak dengan abah tak mendengar amukan Zul Hakimi ini.

“ dah la encik , lepaskanlah saya. Sakit!”

Arghh.. sakit..hati aku nie lagi sakit. Membara , ada kau kisah ke?zul hakimi mula bermonolog pula.tapi, kenapa aku rasa sakit, kenapa aku rasa bisanya. Kenapa?tak mungkinla ada perasaan antara aku dengan Ija ni. Zura, mana nak campak.ishh..bukan aku tak sukakan Zura tu ke?..aduhh….

Rahang pipiku dicengkam.kuat!.

“ sakit!”
“ lain kali jangan mengatal dengan Syafiq tu. siap berabang- abang la. Siap nak suap menyuap bagai. Itu baru depan aku. Kalaula , aku tak sampai sini mesti kau makin menggatalkan? Semakin miang. Nasib baik aku ada dekat sini”

Aku cuba menepis cengakamannya. Dan akhirnya terlerai.

“ syafiq? Abang syafiq? Bila saya mengatalnya.?”

yang tadi tu, tak ke di kira menggatal namanya. Siap nak  suap bagai. Nak sakitkan hati aku. Kau ingat ini peringatan aku, tak mungkin kau boleh sakitkan hati aku.Faham !. Ha! Lagi satu, kau tu bagi aku buat puaskan nafsu aku je. Tak lebih. Faham. Kau jangan ada sekumit perasaan dekat aku. Ingat tu.“

Lantas kepala ku di tonyoh. Aku tersentak ke belakang
.
Encik Zul Hakimi oii, tak payah la nak ulang sejuta kali. Aku rasa daya ingatan aku ini, kuat lagi. aku tak makan semut sebalang lah.tak payah ulang ayat tu banyak kalilah. Ya, aku takkan jatuh hati pada kau , Zul Hakimi. Tak mungkin.tapi hati ini bagaikan ingin menaggis dengan kata- kataku sendiri.

***

Malam makin memekat. Aku tidur di beralaskan sehelai toto berwarna oren. Mata ini langsung tidak mahu pejam. Ayat tadi ligat di ingatanku. Ligat berputar. Lampu tidur sudah di tutup.

Entah zul hakimi sudah tidur atau belum. Aku tidak pasti kerana lampu tidur sudah di tutup. Lagipun zul hakimi tidur di atas katil. mana nak nampaknya kan.aku kan dibawah.

Entah sekarang pukul berapa, aku tidak pasti. Mata pejam la. Esok kan aku akan kembali ke Villa Sri Cempaka itu. villa yang penuh dengan kenangan.aku tidak mahu kembali. Malasnya mahu menghadapi semua orang di Villa itu. Puan sri, Tan Sri, lagi satu Zul Hakimi. Malasnya. Arghhh…
 Kenapa cepat masa berlalu?. Cepat masa melabuhkan tirainya. Tiba- tiba aku terdengar sayup- sayup bunyi telefon menjerit- jerit meminta untuk di angkat. Lagu nanyian Bruno Mars bertajuk Greenate tu semakin rancak menjerit.

Aku mula membangunkan tubuhku. Mahu menganggkat phone tersebut. Namun, tidak sempat aku mengangkat phone yang berada di atas meja kecik di sudut kanan katil. Zul Hakimi mencapainya terlebih dahulu.

“ ye, sayang. Kenapa?”

Suara zul hakimi lembut. Lembut gigi dari lidahlah!.

“ ye, Zura..ye esok I ambik you dekat airport ya. Sayang. I miss you..miss you so much. Bye sayang. Love you.muah.”

“ yang kau ni, kenapa? Saja nak pasang telinga mendengar panggilan telefon aku.hmm..aku tahu kau nak tahu sangat siapa Zura tukan?. Dia, bakal isteri aku. Isteri yang aku cintai, bukan isteri yang aku benci macam kau.”

Siapa Zura? Siapa sayang? Aku, isteri yang di benci?Air port? Kenapa nama Zura keluar dari bibir Zul Hakimi tengah malam pula. Tapi nama Zura tu, mengigatkan aku pada seseorang. 
Seseorang yang mahu aku lupakan. Namanya juga aku mahu lupakan. Aku mahu lupakan sepanjang hela nafasku. Sepanjang hayatku.

Argghh..tanpa sedar air mata ini menitis. Entah, aku sendiri tidak pasti aku titiskan untuk apa, sedih kerana Zul Hakimi mengucapkan sayang pada wanita lain di tengah malam. Entah..ija tak pasti. Tak pasti …hmmm…

Akhirnya Ija tidur dalam air mata yang mengalir. Tidurlah Ija. Mungkin esok ada sinar baru buatmu.

p/s:  selamat membaca....

4 comments:

  1. nak baca lagi.. best story !!! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kp sis eduyue_md..jmput bc episod 17...
      moge enjoy ja..

      Delete
  2. x bestlah...watak heroin lemah........buatlah heroin menentang baru bestkan..................................

    ReplyDelete
    Replies
    1. kpd fie..wtk ija akn menentang ble time kbnaran terbuka..tgu ye entry tsbut...

      Delete

Semua entry disini adalah hak milik nanyadila kecuali yang dinyatakan bukan hasil daripada pembebel blog ini.