Tuesday, June 19, 2012

novel (20).Kau Jodoh aku tapi ,aku cinta kau !(Episod 20)

Views


EPISOD 20

Kau Jodoh Aku, Tapi Aku cinta Kau!!!




Sofea  sepupu Zul Hakimi yang sudah tiga tahun tinggal di luar negara. Adam, Anak sepupu Zul Hakimi ligat berlari-lari  kehulur kehilir. Penat mengejarnya. Sudah hampir sejam lebih Ija melayan kerenahnya.  Anak sepupu Zul Hakimi yang baru pulang daripada Australia. Sudah dua hari tinggal di rumah Puan Sri Zanariah ini. 

Hai, si kecik ini kalau macam ni hari-hari mau berat badan aku turun 10 kilo nie!. Ni mana pulak perginya Adam ni. Desis Ija.

Mata Ija melilau mencari kelibat Adam. sudah puas Ija pusing di sekeliling ruang tamu. Semuanya tiada. Matilah ija kali ini. Kalau Puan Sri Zanariah tahu aku tidak menjaga cucu nya ini,mahu dia jerkah aku.

  Ija menarik nafasnya dalam- dalam.

Sesaat kemudian matanya terpandang keluar. Ha, itu pun si kecik ni. ija mula berlari-lari anak. Fuhh, nasib baik , jika tidak mahu si Adam ini terjun kedalam kolam renang yang dalam ini. Mintak simpang la kalau jadi apa-apakan. Aduh, syukurYa-Allah. Terus sahaja Ija mahu mendukung Adam , dia terus berlari terus ke Gazebo. Aduh, budak kecik ni. saje je tau!!..

Saat aku memangil nama Adam. tiba-tiba bebeola matanya terpandangkan kelibat Zul Hakimi dan Zura yang hampir-hampir bercium. Arghh, baru bertunang sudah berlebih-lebih!.

“ ija, aku boleh explain” suara Zul Hakimi kedengaran.

Ija terus berpaling. Dan Adam di dukungnya, serta mata si kecil di tutup dengan jemari runcing Ija. Isshh, tak kan budak sekecil ini di benarkan menyaksikan aksi tidak senonoh bapa saudara sepupunya.  Zul Hakimi ini miang sangat dah agaknya. Arghh, tunggu je la beberapa bulan lagi.

“ tak pe. Encik..saya dengan Adam masuk dulu” terus sahaja aku melangkah berlalu meninggalkan Zul Hakimi.

Tanpa sedar anak mataku terpandangkan wajah Zura. Dia tersenyum sinis. Arghh, saja membangkitkan amarah aku agaknya!.  

***

Setelah susu Adam di bancuh. Ija menyuapkan susu ke mulut Adam dan mula mendodoikannya. Emak di Adam ini keluar bersama-sama Puan Sri Zanariah. Entah kenapa Zura tidak ikut sekali.lagi satu Si Zura ni tak reti -reti ke nak balik rumah family dia.  Entahla..malas nak fikir.

Sambil memdodoikan Adam. Mata Ija sudah mula kuyu. Sudah mula mahu tertutup. Maklumla tidur di atas katil empuk di bilik tetamu. Hmm, indah!!. Namun, keindahan itu tercemar pabila ada satu tangan melingkari ke pinggangku.

Ija menjerit. Adam sudah mula menagis.Ija menepuk-nepuk Adam.

“ encik ni kenapa?” suara Ija sedaya upaya di perlahankan. Takut-takut Adam tersentak lagi. Lagi nahas di buatnya.

Zul Hakimi mengenggam tangan kiriku. Sambil sebelah lagi menepuk- nepuk Adam.

“ dengar Ija.apa yang kau Nampak tu. tak betul. Tak aku dengan Zura tu.. betul tak ada apa-apa” bersungguh-sungguh Zul hakimi menerangkan kejadian tadi.

Ya benar. Hatiku ada terusik. Namun, siapa aku untuk jelouse?. Layakkah aku? Sesuaikan aku berperasaan begitu? . bukankan Zul Hakimi itu hanya boss aku? . Hanya lelaki yang bergelar suami, namun bukannya melayan aku seperti Isterinya. Arghh.. jangan di fikir sangat Ija. Kau seharusnya fikirkan dia lepaskan kau dan berakhirnya semua benda ini. Aku nak bebas dari Zul Hakimi!!!!.

“ tak apa la encik. Hmm, nasihat saya la . tunggulah sampai Zura tu sah menjadi milik encik. Tak pun encik percepatkan pernikahan encik. Benda elokkan, eloklah di cepatkan.” Nasihat Ija kepada Zul Hakimi.

Entah macam mana ayat itu boleh keluar dari mulut Ija.  suara si Ija pun sudah macam mak cik tua memberi nasihat kepada anak!!..hahaha...Kalau Si Zul Hakimi tu naik angit dengan nasihatku. Mati!!!.Tangannya ligat mendodoi Adam.

“ dengar dulu, explaination aku ija.”

“ apa dia lagi?”

“  benda tu, tak jadi pun. Aku tak sengaja, terpeluk dia..dan…”

Tak sengaja. Arghh..tak boleh diterima akal kot!. Dengan pakaian Zura , yang hanya mengenakan pakaian tidur nipis. Mau iman si Zul Hakimi ni, tak goyah. Tak percaya aku!!..

“ dan?” Ija mencebik.

“ dah la encik. Lagipun she will become your wife one day. So, encik pun open minded kan. Lagipun kita bukan ada apa kaitan pun. Jadi, tak payah explain la. Hmm.. boleh tak encik keluar dari bilik ni. karang timbul fitnah pulak”

Zul Hakimi membetulkan duduknya. Mukanya di ruap. Dia menarik nafas dalam.

“ fitnah?. Fitnah apa?”

“ encik, Puan Sofea. Tak tahu apa-apa pun. Lagipun ini bilik tidur dia. Encik nak saya cakap apa kalau Puan Sofea Tanya?. Encik tengok tak jam dekat dinding tu? dah nak pukul dua kan?. Atau pun encik memang mahu menambah masalah?.” mulutku di juih sedikit untuk menunjukkan jam bulat di dinding.

“ bukan macam tu sayang”

Dah buat dah. Sayang-sayang. Entah dengan Zura apa lah ayatnya dengan aku pun sayang..bentak Ija namun dalam hati sahaja.

Lantas bahuku di pegang oleh kedua-dua tangan Zul Hakimi.

“please Ija..jangan macam ni”. pingangku di rangkul.

“ ZUL!!!!!!!!!” suara Sofea kedengaran..
Hmm..rasa-rasanya macam Zul Hakimi sengaja mahu menabah masalah agaknya di tengah malam buta macam ini. Dan kedua-dua kami berpandangan tepat kearah Puan Sri Zanariah dan Sofea. Aduh..masalah!!!!!!!!!!!!!.........

p/s : selamat membaca dan semoga terhibur...

2 comments:

Semua entry disini adalah hak milik nanyadila kecuali yang dinyatakan bukan hasil daripada pembebel blog ini.