Monday, July 9, 2012

Novel (23) : Kau Jodoh Aku, Tapi Aku Cinta Kau! (Epidod 23)

Views



BAB 23

KAU JODOH AKU, TAPI AKU CINTA KAU!






Pasu kecil yang berada di satu sudut kiri ruang tamu dilempar ke lantai. Habis berkecai. Retak sejuta agaknya. Ika sudah hilang rasa hormatnya pada Puan Sri Zanariah. Hilang segala kasih sayangnya. Hilang bersama air matanya yang turun laju membasahi pipinya.

“ kenapa, mama?. Kenapa mama buat ika,macam ni?. apa salah Ika?” Soal Ika bertalu-talu. Ika terduduk di dinding kaca. Hilang semangat untuk bangun.

Mukanya sudah merah. Matanya juga kemerahan.

“ kenapa, Mama buat macam ni?”

Puan Sri Zanariah menghampiri anak perempuan tunggalnya. Anak perempuan yang satu-satunya yang di kandungkan. Anak yang satu-satunya menjadikannya berbuat demikian. Ia sangat menyayangi anak- anaknya.

“ dengar dulu, apa mama nak cakap?”

Ika menyeka air matanya dari mengalir lagi. seketika kemudian dia menarik nafas dalam – dalam. Ingin mencari ruang untuk dirinya bernafas serta mencari kekuatan dirinya.

Kenapa ibu kandung nya sendiri memusnakan hidupnya? . kenapa mama sanggup melakukannya?. Kenapa mama memandang begitu hina pada Hakam, setahunya Abang Hakam tidak pernah melakukan kesalahan terhadap mamanya?. Malahan Abang Hakam telah menyelamatkan dirinya daripada dirompak oleh samseng jalanan. Adakah kerana Abang Hakam ini tidak mempunyai latar belakang keluarga kaya? Atau apa?.kenapa mama? . kenapa?.

“ kenapa mama buat macam ni?. hari ini Ika mahu dengar daripada mulut Mama sendiri, kenapa Mama buat macam tu?”

Puan Sri Zanariah makin menghampiri Ika. Ingin mendakap anak perempuannya. Namun Ika mengelakkan dirinya daripada disentuh oleh mamanya.

“ Mama, buat semua tu kerana Mama Sayangkan kamu.”

“ sayang?!!”

Membulat mata Ika mendengarnya. Ika masih tidak berpuas hati dengan jawapan Mamanya.

  “ Mama taknak kamu diapa-apakan oleh budak kampung tu. Mama tak nak kamu jadi mangsa orang miskin yang mahukan duit daripada keluarga kita, sayang. Sebab mama nak lindungi kamu daripada dia”

Puan Sri Zanariah duduk di sebelah Ika.

“ Abang Hakam tu boleh apa-apa kan kita?” . gelakan kecil yang keluar dari bibir mungil Ika kedengaran sinis. Kemudian, dia menyambungnya kembali.

“ menipu!”

Puan Sri masih lagi berusaha memujuk anaknya.

“ sayang. Takkanlah seorang ibu mahu memusnahkan anak-anaknya. Sebagai seorang mama, mama sentiasa menjaga anak-anak mama. Mama sayangkan anak-anak mama..”

Ika sudah berdiri dan menghampiri sofa. Ika kemudianya memusingkan tubuhnya dan memandang kearah Puan Sri Zanariah.

“ Alasan mama tak kukuh!. Ataupun Mama ada agenda lain. Cakap la mama?”

“ tak sayang. Tak ada apa yang patut mama sembunyikan”. Puan Sri Zanariah pucat!. Adakah anaknya kita mahu menetangnya?. Adakah anak perempuannya mahu menetangnya hanya kerana keluarga kampung!.. yerkhh..

“ kenapa Mama membisu?” Sergah Ika dalam kebisuan Puan Sri Zanariah.

“ No, sayang..Jangan buat mama macam ni?.please”

“ Dah la mama..Ika nak Mama mintak maaf dengan Kak Ija”

“ What?!”



Dua bijik bebola mata Puan Sri Zanariah membulat. Persis sebiji bola di padang bola sepak. Dan seketika Cuma matanya membulat dan dia kini dia mula menyambung kembali ayatnya.

“ kenapa mesti mama mintak maaf dengan Ija?..Tak logic akal la Ika..” sinis nada volume suara Puan Sri Zanariah.

Ika mula senyum sumbing. Persis kot seperti pingan yang sumbing di dapur!.

“ kenapa mama?..Bukan mama suruh abang Zul tu nikah dengan Kak Ija sebab nak suruh dia balas dendam.. dan sebenarnya dendam yang tak pernah wujud sepatutnya..dendam yang mama sendiri buat-buat..So,elok sangat la kalau kita suruh kak Ija tu saman family kita..biar mama dapat malu..semua dapat malu..biar padan muka semua..Mama, Abang..”

“ ika kenapa cakap mama macam ni?.. Mama tak akan biarkan perempuan kampung tu musnahkan keluarga kita..”

 “ ma…Kak Ija tu langsung tak musnahkan keluarga kita. Mama sedar kita yang sebenarnya musnahkan keluarga dia dengan hidup dia!. Mama sedar tak?”

Kotak suara Ika mula mengeluarkan getaran bunyi yang tidak seperti selalu di lontarkan, sudah hilang getarannya. Sudah beberapa kali juga Ika memanggil mamanya, namun ia masih belum lagi di sahutnya. Mamanya entah mengelamun planet mana juga tidak Ika ketahui.

“ Ya- Allah Mama!!!”

Air mata Ika mula berjujuran di pipinya. Kolam air matanya pecah serta titisan air putih jernih membasahi pipinya. Ya – Allah selamatkanlah mamaku..


p/s:  Jemput baca semua rakan2 ye..n komen anda amat2 diperlukan..kamsahamida.:)

3 comments:

Semua entry disini adalah hak milik nanyadila kecuali yang dinyatakan bukan hasil daripada pembebel blog ini.