Friday, February 17, 2012

novel (6): Kau jodoh aku, tapi aku cinta kau.( episod 6)

Views
Bab 6


KAU JODOH AKU, TAPI AKU CINTA KAU




Hari ini Zul hakimi mahu aku pergi ke sebuah rumah. Rumah yang katanya pernah dia tinggal. Sudah dua jam perjalanan kami. Namun, tidak sampai- sampai lagi.  Villa Sri Cempaka. Itulah papan tanda yang tersergam indah di hadapan villa tersebut. Villa yang penuh dengan kecantikan. Dekorasinya, designnya, malahan warnanya juga cukup aku gemari.

“ dah ..kita dah sampai”

Aku di pelawa duduk di atas sofa empuk yang berwarna merah krim.

“ mama, mama…” laung Zul Hakimi ke tingkat atas.

“ mama?”

Zul hakimi berdiri sambil berpaling ke arahku. Lantas mengangguk.
Aku menoleh ke kanan.

“ assalamuaikum, mama” tanganku di hulur ke arah wanita yang penuh bergaya itu.

Huluran tanganku tidak di sambut.

“ waalaikumuslaam..kau la Ija tu ya…hey, jangan kau nak panggil aku dengan gelaran mama ya,. Kau tu tak layak nak panggil aku mama.kau kena panggil aku denga  Puan Sri Zanariah faham..”

“ zul..kenapa ni..saya tak faham.”

" apa zul, zul..sila panggil anak aku dengan gelaran encik ke , tuan ke apa ke. asalkan kau tak panggil anak aku dengan gelaran abang, zul.hey! sedarla diri tu sikit" cemuh Puan Sri Zanariah.

“ kau tak faham..biar aku bagitau kau satu perkara. aku bukan anak yatim. Aku bukan anak yang tinggal dekat rumah anak- anak yatim. Ini mama aku. Ini mama kandung aku..Puan Sri..”

Air mataku gugur sederas air terjun.

“ aku kahwin dengan kau sebab, dendam..”

“Dendam?”

“ apa salah saya..saya tak faham..kenapa?”

Peningnya kepala aku.. dendam bila masa pulak aku buat salah dengan orang.. pelik betulla..kepala ni pulak ligat berfikir adakah aku berdendam dengan orang.

“meh aku tunjukkan dekat kau kenapa aku jadi macam ni?”

Lantas pergelangan tanganku di rentap kasar. Aku di tarik ke tinggat atas dengan kasar. Sakit…

Sakit kot…mamat ni pun…beragak – agak la kot ye pun marah…aku nie sebijik macam punching bag dia je aku tengok..

“ tu..kau tengok adik aku tu. kau tahu kenapa dia jadi macam tu?”

Mataku dapat melihat seorang wanita yang sangat kurus berbaring di atas katil.kurus serta tidak bermaya.

“Nampak tak”

Kepalaku di tonyoh oleh Zul Hakimi.

Kot ye pun mamat ni.. emosional telebih..kenapa entah..aku rasa tak pernah pulak kenal dia..

Aku mengagguk.

“ kau tahu dia kenapa dia jadi macam tu. itu semuanya sebab abang kau si Hakam tu. “

“ abang long?.” Abang long hakam. Sudah lama aku tidak berjumpa dengannya. Semenjak dia putus kasih dengan seorang anak orang kaya dia membawa diri ke luar negara. Sudah dua tahun kami tidak mendengar kabar berita darinya.sebetulnya, hanya panggilan telefon di buat dan hingga kini kami sudah lama tidak berjumpa dengannya.

“ itu Zulaikha ke?” soalku.

“ yelah. Tanya wat apa. Dah Tahu wat apa Tanya lagi  . aku nak buat kau jadi macam tu. biar kau rasa pulak.?”  jerita  suara Zul hakimi tepat ke cuping telinga ku. Kuat.

“ tapi…………”

Satu tamparan hingga ke pipi gebuku. Sakit, teramat sakit .tidak aku sangka kisah hidup aku sedemikian rupa.


Sudah dua minggu aku di kurung di Villa orang tua Zul Hakimi. Layannya pula kepadaku. Bukanlah layanan yang istimewa, tapi layanan yang sungguh “teristimewa” buat aku . Sugguh malangku bertimpa- timpa. Ya- Allah ujianMu menguatkan semangatku.

Aku dilayan seperti orang gaji. Malah lebih teruk daripada itu.

Sepak, teranjang, penampar juga bukanlah suatu perkara yang luar biasa bagiku. Tapi ia sudah biasa . mukamu. Jika perempuan –perempuan di seluruh dunia menampal bedak di mukanya. Aku, menampal lebam yang teramat sakit…Kini dapatku rasakan wajahku ada tampalan lebam lebih banyak.

Sakit!.

Ya- Allah ini ujian apa yang kau kurniakan kepadaku. Ya Tuhan, tidak ku duga satu saat aku menjadi sebegini. Cermin yang sederhana besar yang berada betul- betul di hadapanku ku tenung. Lebam di bibir sebelah kiri ku sentuh. Ini kesan tamparan akibat aku tidak menjawab panggilan daripada Zul Hakimi.

Ketukan pintu bilik tidur ku. Di ketuk kuat. Aku yang baru sahaja habis menunaikan solat bangkit untuk membuka pintu.Sesaat sahaja aku memulas tombol.

Zul Hakimi berada di hadapanku dengan tangan sebelah kanan memegang  bingkai pintu serta wajahnya masam bak nasi basi!.tangan kanannya lantas di hayun ke arah pipiku.Lantas aku terjatuh ke lantai dan kepalaku terhantuk ke lantai.

“ yang kau lambat sangat bukak pintu ni kenapa?” jerkah Zul Hakimi ke mukaku.

Tergagap-gagap Ija menjawabnya.

“ err…sa..saya baru habis sembahyang tadi. Kenapa encik cari saya?”

Panggilan encik memang wajib di pangil kini. aku tidak boleh lagi memanggil dengan gelaran abang, Zul, awak dan sebagainya. Hanya encik sahaja yang sesuai buatnya..maklumlah dia kan boss aku.lagipun itu yang dia suruh aku panggil..aku panggil la…

“ sembahyang konon, alasan la kau ni kan. “

Ya- allah buta ke apa encik Zul ni..aku ni memang tengah pakai telekung kot, lainla kalau aku pakai tudung yang aku selalu pakai tu. aduh la…payah betul…gerutu Ija dalam hati..

Malas nak melawan cakap lelaki di hadapan ku kini..

“ hmm. Encik nak apa? “

“ aku lapar, nak makan .. tak reti- reti nak hidangkan”

“ tapi, saya dah hidangkan dah kat atas meja makan tu.”

“ amboi, mudah betul kau cakap..aku bayar gaji kau ..kau kenela layan aku. Kau ingat aku ni apa tunggul kayu. Dah , lepas aku mandi nanti aku nak kau siapkan di hidangan aku. Aku nak ada orang yang sendukkan nasi untuk aku, bukan aku yang sendukkan sendiri. Faham?”

Aku hanya mengangguk tanda faham dengan arahannya.

Zul hakimi..arahannya sahaja yang perlu di dengar..segala arahannya kena di patuhi..

Tiba- tiba pipiku di cengkam.

“ encik, sakit..kenapa?

“..tak reti nak jawab Ya.., lain kali jawab ya. Aku tak nak dengan anggukan sahaja. faham”

“ baik encik. Saya faham.”

Hidangan nasi dan lauk pauk yang berada di atas meja aku susun sebaik mungkin. Takut- takut dekorasinya tidak menepati cita rasa Encik Zul Hakimi.Kan ke susah nanti nak layan songehan Encik Zul Hakimi. 

Sedang tanganku ligat mengagkat air kopi, serta oren ke meja makan.  Zul Hakimi, sudah berada di meja makan dengan muka yang mencuka.

“ kenapa tak siap lagi hidang, kan aku cakap tadi. Bila aku turun , aku nak semua dah terhidang. Kenapa payah kau nak faham ni?”

Aku hanya tertunduk memandang ke lantai. Tak kuasa aku mahu melayan kerenah Zul hakimi.  Kemudian, tanganku mencapai gelas yang berada berhampiran Encik Zul Hakimi. Tiba- tiba tanganku tersentuh tangan Encik Zul Hakimi.

“ hey, kau sengajakan nak sentuh aku, senganja je kau nak mengatal dengan aku kan”

Laju aku mengeleng- geleng kepalaku. Sungguh, aku tidak mahu dia tersalah anggap. Aku tidak sengaja menyentuhnya.

Kat kuasa la pulak nak mengatal dengan mamat ni..dah la macam singa yang lapar sentiasa..

“ bu..bu..bukan itu maksud saya, saya tak sengaja menyentuh encik. Betul saya tak berniat apa- apa pun.”

“ tak berniat, sengaja kau nak mengatal dengan aku kan”

Lantas dia berdiri menghampiriku. Tangan kanan ku direntap menghampiri tubuhnya. Aku melangkah setapak ke belakang. Namun, dia lebih cepat memaut pinggangku.Kini aku berada di dalam dakapannya.

“ ingat, aku bila nak je aku datang cari kau, kau tak payah mengatal dengan aku, sebab..aku bayar kau.. aku bayar setiap apa kau buat dekat aku. Tapi…aku tak akan jatuh cinta dengan perempuan berketurunan jahat macam kau ni”

Aku menolak tubuhnya . aku tidak rela di perlakukan sedemikian.Aku bukan perempuan murah. Aku bukan pelacur. Aku bukan semua tu..

“ hey, berani kau tolak aku ye. Apa kau ingat aku ni apa? Aku bayar kau, tahu tak.meh sini kau ni.aku ajar sikit..”

Bibirku di cium oleh Zul Hakimi. Kini aku di tarik ke arah ruang tamu,lantas tubuhku di tolak jatuh keatas sofa. Kemudian dia datang menghampiriku. Semakin mendekat. Sungguh aku takut. Lantas pergelangan tanganku di tarik ke tingkat atas. Aku tahu pastinya aku sudah tidak selamat bila aku berada di dalam biliknya.

“ tolong la encik.. saya ni,Ija,,tolongla encik..”rayuku. aku tidak mahu benda itu. sungguh aku perlukan orang menyelamatkan ku daripada Encik Zul Hakimi.

“ yang kau nak takutkan kenapa. Aku kan suami kau. Sah kot..lagipun mama dengan dik ika pergi rumah Mak Su Fauziah , papa pulak outstation.jadi,  semua orang tak ada dekat rumah ni sekarang. Tak salahkan aku buat benda tu. aku tuntut hak aku je pun.bukan aku bunuh kau pun ”

Aku mahu menolak tubuhnya..namun apa kudrat yang aku ada. Zul Hakimi semakin mendekat. Dan aku hanya mampu berdoa kepada Allah untuk menyelamatkan ku.

“ dah- dah bangun- bagun. “ tanganku di rentap, pipku juga di tampar.

“ tak reti –reti nak bangun. Nah, duit kau sebab layan aku tadi. Terima kasih sebab layan aku”

Wang itu di lempar ke tubuhku .Zul hakimi sedang memakai pakaian ke atas tubuhnya. Aku tahu dia akan keluar untuk berjumpa dengan kawan- kawannya.

“ saya tak nak duit ni, saya bukan pelacur!!”

“ eleh, bla la kau…aku bagi duit ni , Cuma aku tak mahu berhutang dengan  kau. Aku  takla nak buat berhutang dengan kau kan.”

Dia makin menghampiriku.  Dan dia sudah mendaki katil yang aku sedang duduk. Lantas aku menarik selimut yang menutupi tubuhku.

Aku memejamkan mataku. Sungguh aku tudak mahu lagi. tiba- tiba gelakan kuat menerjah ke cuping telingaku.

“ hey, aku tak nak dah la..ingat, jangan kau suka- suka nak mengadu dekat mama aku, ke sesiapa ke apa yang apa aku dah buat dekat kau. Duit ni ambik je la. Banyak songeh sangat.“

Wang yang berada di badanku di kutip satu- satu lantas diletakkan ke atas mukaku.

“Bukan banyak pun aku bagi perempuan murah macam kau ni. sikit je ni. lagi satu kalau kau mengandung. Baik kau cakap cepat- cepat, nanti senang aku nak gugurkan kandungan kau tu. “

Lantas beg kamera Dslr nya di capai..entah kemana arahnya yang hendak di tuju aku tidak mengetahuinya.

 ya- allah , aku isterinya.bukan perempuan simpanan, bukan perempuan murah,..jika pelacur mencari wang  untuk membantu diri sendiri, keluarga, dan lain- lain. tapi, aku sama seperti mereka. Ya mungkin lebih hina dari mereka di pandangan mata Zul Hakimi.

yaAllah..kenapa aku mesti merasai semua ini…kenapa…Ya-Allah tabahkan hati hambamu ini…Ya- allah..aku berlindung dengan kuasaMu..Ya- Allah..

p/s: selamat membaca^^^

2 comments:

  1. Replies
    1. time kasih sd bc n komen...
      entry ni pendek? huhuhu..time nie xbyk idea yg dtg...huhuhu...

      Delete

Semua entry disini adalah hak milik nanyadila kecuali yang dinyatakan bukan hasil daripada pembebel blog ini.