Friday, February 17, 2012

novel (7): Kau jodoh aku, tapi aku cinta kau.( episod 7)

Views
Bab 7

KAU JODOH AKU, TAPI AKU CINTA KAU (7)




Hari ini semua orang tiada di rumah..maklum la pagi lagi .baru pukul 11.00 pagi.semua kerja sudah aku bereskan tadi.basuh kain, memasak, sidai kain..semuanya sudah disiapkan. Semenjak aku berhenti kerja ni.aku sudah mendapat perkerjaan baru. 

Aku kini menjadi maid a.k.a. orang gaji a.k. a. jugak menjadi suri rumah sepenuh masa. Walaupun suri yang tidak di cintai oleh puteranya..ngee..ngee…

Sudah lama aku tidak membuka blog kesayanganku. Ishh..blog ni la aku gunakan untuk meluahkan perasaan, meluahkan pendapat serta meluahkan apa sahaja yang aku nak luahkan..masuk hari ni aku dah jadi maid kira-kira dua bulan setengah.

Jadinya aku tak buka blog dah hampir dua bulan setengah la jugak. Sebabnya aku buka blog kali terakhirnya malam sebelum aku bernikah.
Aku membaca entri terakhir ku…

Assalamuaikum..uollll…
Esok aku bakal menjadi puteri sehari je..sebab kalau orang kawin dia kawin sehari je..jadi putera n puteri pun sehari la jugak kan..aku bukan la kawin dengan putera raja..boleh jadi puteri raja berhari – hari..huhuhu…
.
Esok tandanya jugak aku bakal menamatkan zaman bujangku..zaman yang mungkin sejuta kenangan..sejak dari aku belajar di sekolah rendah, menegah, next aku hanya sambung di politeknik kursus kesetiusahaan , dah akhirnya kahwin…ishh macam tajuk novel la pulakkan..

Korang –korang semua ni..mesti ada kenangan kan dengan cikgu, pensyarah, kawan-kawan…aku pun ada setiap gambar yang aku lampirkan ada keanangannya..tu aku dah tulis kat bawah setiap gambar..ishh,,,aku nie pun macam iklan canon la pulak..yang dslr tu..alah, Yuna jadi model tu…
Di setiap gambar ada lagu…wah…gambar aku tak de la lagu pulak…ishh…dah – dah puas dah melalut – lalut ni…jom layan gambar- gambar aku

Lantas aku pulas perlahan scroll di tangan kanan ku..aku menatap lama gambar- gambar di sejak aku di bangu sekolah rendah lagi..

Gambar aku berdiri di tengah – tengah antara Zarul, aku, dan sara..ishh…air mataku mula menitis..kenapa la aku menagis pulak ni…itu kenangan aku semasa kami baru turun dari bas selepas balik dari membuat lawatan sambil belajar di Kuala Lumpur…

Kenapa la jodoh kita tak kuat kan..

Barang yang lama jangan di kenang..

Aku ingin menulis..menulis, bukan untuk menagis apa yang terjadi..

Assalamualaikum…uolll…

Kita semua ada kisah hati, kisah hitam, kisah merah, kisah biru..dan lain – lain ..hidup ini jangan sedih- sedih..kalau kita sedih seluruh dunia aku tak ceria la gamaknya…ishh…aku mula la melalut- lalut ni kan…

Tiba- tiba shout box aku..berbunyi massage..ishhh..dah lama kot tak layan kawan- kawan yang tersayang, tercinta ni…

Ika elis: hola..apa habaq…lama menyepi…awat kawan kau nie..entri buh pun sedih2…
Ijamengeja: hola too my friend…ish..bukan menyepi..buzy ckit…huhu…

Ika elis: buzy ek…mesti buzy layan suami kan..ehh..lupa nak ucap tahniah kat ko..

Ijamengeja: ishh..mana ada buzy tula…ko apa cerita sekarng..dah ade isi belumm…

Ika elis: ishh..tanya aku pulak..mana ade isi nie..tengah pantang lagi..sabar- sabar la dulu..Adam baru dapat ..ko dah tanye adik dia pulak..ishh..ko nie..hahaha

Ijamengeja: ohh…bila ko dapat bb baru xtau pn …pnadai ko smpan rhsia hang kan…by the way..tahiah

Ika elis:ko kat mn skrng…duk kat ne? aku kat penang, baru ja pindah ikot my hubby pindah..

Ijamengeja: ishh..napa jauh angat..aku ingatkan dekat2 nie ja..ak kat shah alam …hmm..ingatkan boleh la g wat lawatan…

Ika elis: aku tengok ko punye blog nie..banyak sawang dah…huhu…ehh…ko ble pulak nak ade bbny..

Ijamengeja: ishh…baru lg kawin mane boleh nak ade ny..biaq dl la..dpt honeymoon dulu..hehehe

Ija-ija..kot tak ingat apa Zul Hakimi tu cakap…kalau kau mengandung bagitahu dia cepat- cepat dapat dia gugurkan anak ni…ishh..mana pulak aku nak ade anaknya…

Ikaelis: ishh..gatai gak hang nie kan…

Ija mengeja: gatai ngan my pricess tak pe la..bukan gatai ngan laki hang..nnati kita jd madu pulak..hahahaa…

Ikaelis: amboi hang…berani hang…buat la if hang berani sangat…huhuhu….ehh..aku nak pegi ikut mak mertua aku kuaq sat..aku nak cau dl ni..

Ija mengeja:ishh..hang kata tengah pantang…boleh hanq kuaq jln2 lg..ishhh…

Ikaelis: pantang aku habis sok…dah sihat dah la aku ni…

Ija mengeja: ishh…2x aku ingatkan hanq habis pantang bulan dpn…

Ikaelis:mn de la…okla…aku caw dulu…assslamuaikum…kim slm kat your prince ok…
Ijamengeja: ok..thanks ya..

Syukur ade jugak yang layan aku sekarang ni..if not bosan kot…


“ wah, wah – wah…kau Ija selamba badak je ko mengadap laptop tu kan…siapa benarkan kau main notebook tukan.. aku suruh kau buat kerja rumah bukan mengadap benda ni…”

Ishh…puan Sri nie dah balik pulak dah…ishh…gangauan betull..ini mak si Zul Hakimi ni la..perangai sebijik macam anak dia..ishhhh…bak kata pepatah mak boreh anak rintik..ishh betul ke peribahasa aku tu..macam salah je…

“ ehh..yang kau senyum sorang- sorang tu kenapa…aku lapar ..nak makan ni…”

“ baik saya hidangkan..”

lantas langkah kakiku ku percepatkan ke ruang dapur. 

1 comment:

Semua entry disini adalah hak milik nanyadila kecuali yang dinyatakan bukan hasil daripada pembebel blog ini.